Przy zakupie w sklepie internetowym na terytorium UE konsumenci dysponują co do zasady prawem odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Natomiast w przypadku zakupu poza terytorium UE przed dokonaniem transakcji trzeba dokładnie się zapoznać z warunkami zwrotu lub wymiany produktu, o ile możliwość taka została zagwarantowana przez sprzedawcę.

 

Należy zwrócić uwagę na koszt przesyłki związany z zakupem towaru w sklepie zagranicznym oraz czas oczekiwania na jego dostarczenie. Warto rozważyć wykupienie ubezpieczenia przesyłki. Konsumenci powinni również zwrócić uwagę na sposób dokonywania płatności związany z kursem walut, bo na końcowy koszt transakcji istotny wpływ może mieć płatność polską kartą płatniczą lub dokonanie przelewu z rachunku bankowego w złotówkach na konto zagranicznego sklepu. Warto rozważyć dokonywanie płatności bezpośrednio w walucie, którą posługuje się dany sklep internetowy. Istotne jest, że na końcowy koszt zakupu w sklepie internetowym spoza terytorium UE składają się koszty cła i podatków. Trzeba także pamiętać, że w przypadku dokonania zakupu w sklepie internetowym spoza terytorium UE nie jesteśmy objęci dwuletnią rękojmią z tytułu niezgodności towaru z umową. W przypadku zakupów w sklepach internetowych z USA nabywane przedmioty często są objęte gwarancją ograniczoną jedynie do terytorium USA. W przypadku zakupu w Chinach zdarza się, że produkt objęty gwarancją światową obejmuje jedynie naprawę realizowaną w Chinach. Konsumenci powinni także uważać na superokazje oferowane przez nowe sklepy internetowe, których historia nie istnieje albo jest niemożliwa do sprawdzenia. Bardzo często obserwujemy proceder atrakcyjnej promocji ograniczonej w czasie, związanej np. z wejściem na dany rynek lub rozpoczęciem sprzedaży określonej gamy produktów. Praktyki takie nierzadko kończą się brakiem wysyłki towaru lub dostarczeniem takiego, którego stan lub jakość znacznie odbiegają od tych reklamowanych w supersklepie.

Cała publikacja na stronach DGP.

Plik do pobrania można znaleźć tutaj.