W listopadzie 2021 r. w 饾棗饾槆饾椂饾棽饾椈饾椈饾椂饾椄饾槀 饾棜饾棶饾槆饾棽饾棸饾椂饾棽 饾棧饾椏饾棶饾槃饾椈饾棽饾椃 mogli艣my przeczyta膰 artyku艂 autorstwa radcy prawnego Kamilli Pomorskiej z Kancelarii BWHS Wojciechowski Springer i Wsp贸lnicy na temat post臋powania prowadzonego przez 饾棧饾椏饾棽饾槆饾棽饾榾饾棶 饾棬饾棦饾棡饾椂饾棡 wobec influenser贸w promuj膮cych w mediach spo艂eczno艣ciowych r贸偶norakie produkty lub us艂ugi. Urz膮d nie zwalania tempa w weryfikacji wprowadzaj膮cych w b艂膮d przekaz贸w reklamowych.
Tym razem 饾棧饾椏饾棽饾槆饾棽饾榾 饾棬饾棦饾棡饾椂饾棡 przestrzega przed reklamami z udzia艂em znanych os贸b, kt贸re niekiedy same nie s膮 艣wiadome, 偶e ich wizerunek zosta艂 wykorzystany. Wedle informacji opublikowanych na stronie internetowej Urz臋du, do Prezesa UOKiK wp艂ywa coraz wi臋cej sygna艂贸w od os贸b, kt贸re straci艂y pieni膮dze, poniewa偶 zaufa艂y informacjom zawartym w reklamach, w kt贸rych bezprawnie wykorzystano wizerunek znanych os贸b 鈥 polityk贸w, aktor贸w czy sportowc贸w.

Reklamy te w korzystnym 艣wietle przedstawia膰 mia艂y ryzykowne instrumenty finansowe. Celem wzmocnienia ich atrakcyjno艣ci zamieszczano w nich m.in. zdj臋cie lub fragment wywiadu z zadowolonym z us艂ugi sportowcem lub aktorem.

Takie dzia艂ania mog膮 by膰 kwalifikowane jako nieuczciwa praktyka rynkowa, a z perspektywy praw osoby znanej, r贸wnie偶 jako naruszenie dobra osobistego w postaci prawa do wizerunku, czy praw autorskich do wykorzystanych w reklamie utwor贸w, przyk艂adowo zdj臋膰.
Jak wyja艣nia 饾棧饾椏饾棽饾槆饾棽饾榾 饾棬饾棦饾棡饾椂饾棡, schemat jest nast臋puj膮cy: konsumenci, widz膮c wywiad lub reklam臋 z lubian膮 przez siebie osob膮, zaczynaj膮 interesowa膰 si臋 ofert膮, zostawiaj膮 swoje dane kontaktowe. Nast臋pnie kontaktuj膮 si臋 z nimi osoby dzwoni膮ce w imieniu tzw. 鈥瀙latformy inwestycyjnej鈥, robi膮 wszystko, by nam贸wi膰 do za艂o偶enia rachunku i wp艂aty pieni臋dzy. W skrajnych przypadkach oszu艣ci wykorzystuj膮 dane konsument贸w, aby zaci膮gn膮膰 wysokie po偶yczki. Takie dzia艂ania mog膮 r贸wnie偶 wype艂nia膰 znamiona przest臋pstwa.

W dobie fake news贸w zar贸wno konsumenci, jaki i przedsi臋biorcy, powinni by膰 wyczuleni na wszelkie przejawy manipulacji w mediach, zw艂aszcza gdy w gr臋 wchodz膮 pieni膮dze. Osoby znane, kt贸rych wizerunek, czy prawa autorskie do poszczeg贸lnych utwor贸w zosta艂y wykorzystane wbrew ich woli, r贸wnie偶 nie powinny pozostawa膰 bierne. Wykorzystanie czyjego艣 wizerunku wymaga uprzedniej zgody, nawet w sytuacji gdy udost臋pnienie podobizny, w efekcie przyczynia si臋 do osi膮gni臋cia przez niego zysk贸w. Bez takiej zgody, pos艂u偶enie si臋 wizerunkiem jest bezprawne, a osobie kt贸rej wizerunek wykorzystano przys艂uguje m.in. roszczenie o zado艣膰uczynienie, kt贸re mo偶e by膰 znaczne. W ko艅cu mowa jest o pos艂u偶eniu si臋 wizerunkiem w reklamie nieuczciwej, wprowadzaj膮cej konsument贸w w b艂膮d, co mo偶e znacznie godzi膰 w renom臋 os贸b znanych. Analogicznie jest przy naruszeniu praw autorskich, kt贸rymi nie wolno rozporz膮dza膰 bez zgody tw贸rcy.